Pułapki języka angielskiego (cz. 1)

Na uczących się angielskiego czyha wiele pułapek językowych. W słowniku znalazłam kilka par wyrazów, które podobnie się pisze lub wymawia, ale słowa te mają różne zastosowanie i dlatego należy uważać, w jakim kontekście powinno się ich użyć. Oto kilka przykładów:
BESIDE/BESIDES
beside – obok
besides – oprócz
* besides this – oprócz tego
Come and sit down beside me.
(Chodź i usiądź obok mnie)
Besides managing the shop, he also teaches in the evening.
(Oprócz zarządzania sklepem, wykłada również w godzinach wieczornych)
ADVICE/ADVISE
advice – rada
advise – doradzać
My grandfather gave me a very useful piece of advice.
(Mój dziadek dał mi bardzo pożyteczną radę)
I advise you to put all your money into a deposit account.
(Radzę ci, aby umieścić wszystkie swoje pieniądze na koncie depozytowym)
LAY/LIE
lay – kłaść, położyć
lie – leżeć, kłamać
I’m very tired. I’ll just go and lie down for a few minutes.
(Jestem bardzo zmęczony. Pójdę i położę się na kilka minut)
Don’t lie to me!
(Nie kłam mnie!)
My father is going to lay a new carpet in the dining room.
(Mój ojciec ma zamiar położyć nowy dywan w jadalni)
RAISE/RISE
raise – podnieść
rise – rosnąć/wzrastać
* sunrise – wschód słońca
Does the sun rise in the east or the west?
(Czy słońce wzrośnie na wschodzie czy na zachodzie?)
The airline are going to raise their fares again next year.
(Linie lotnicze będą podnosić ceny biletów w przyszłym roku)
AFFECT/EFFECT
affect- wpływać
effect- efekt/suktek
What effect did the loss have on the team?
(Jaki skutek ta strata miała dla drużyny?)
How does the crime rate affect safety people? 
(Jak poziom przestępczości wpływa na bezpieczeństwo ludzi?)
Opracowała: Karolina Kaliściak, 3G

Skomentuj

